Saturday, January 17, 2009

Se iøvrigt Dagens Næringsliv idag, artikelen "Litterær fløyelsrevolusjon" --------------- om bl.a. Gasspedal.

12 Comments:

Blogger Susanne said...

Det er jo på mange måder en fin artikel, men hvis jeg må have lov at kommentere (jeg var jo - hvis nogen ikke skulle vide det - engageret i Gasspedal fra 2000 til 2006 (Audun mener bizart nok noget andet på det punkt, som det fremgår her)): Ét sted har småforlagsrevolutionen fejlet totalt og det er når det handler om at gøre den til en feministisk revolution også. Som historien fortælles nu er det nok en gang beretningen om de friske unge sønner som gør op med Faderen, institutionen. Dette er for mig dybt skuffende og jeg skal arbejde på at fortælle en anden historie en skønne dag, det kan jeg hermed love.

12:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Den historien blir du ikke alene om!

12:53 PM  
Blogger Susanne said...

Det lyder godt! :)

1:01 PM  
Blogger Paal Bjelke said...

Og jeg ser fram til å se deg artikulere det. Så lenge det bare postuleres er det vanskelig å forholde seg til kritikken. Og så ser jeg fram til at noen også praktiserer det. Jeg er lutter øre.

1:33 PM  
Blogger Susanne said...

Well, Paal, det er jo bl.a. ikke så svært at tælle. Den kønsmæssige fordeling i samtlige udgivelser fra fx Gasspedal, H Press og Attåt er præcis lige så skæv som institutionens, og de kvinder som har været involveret er alle faldet fra eller bliver skrevet ud af begivenhederne fra Bergensbrag og frem. Nu er det Audun og Jørn som i sokratisk dialog tegner op historien i Vinduet, fx undertegnede figurerer konsekvent som én der forbipasserende indgik i andre sine projekter ... well, måske nogen af os havde et eget projekt, inde i midten af det hele - det er bl.a. dette jeg gerne vil på sporet af. Men heldigvis er den største riot grrrl stadig alive and kicking, Judith Nærland.

1:51 PM  
Blogger Paal Bjelke said...

Ja, kjønnsfordelingen blant forfatterne er påfallende. Merker sjøl et jeg er i en periode hvor det er en overvekt av mannlige forfattere blant de som interesserer meg. I andre perioder har det vært motsatt, det tror jeg er synlig blant annet på nypoesi.

At kvinnene faller fra/kvinnenes egne prosjekter: ser man på kvinnene som har vært involvert (du, Mariann, Kari), så kan man spørre seg om hvem som faktisk har inntatt de mektigste/innflytelsesrike posisjonene i institusjonen (for ikke å snakke om Knut Oterholm, en av mennene som har "falt fra"). Erv det et uttrykk for disse kvinnenes egne prosjekter, eller skyldes det andre ting? Uansett: ja, artikuler gjerne disse prosjektene, hvis de ikke kan leses ut av det dere gjorde og det dere gjør. Kjøper ikke helt at kvinnene blir skrevet ut av begivenhetene (selv om eksempelvis oppramsingen av involverte i Audiatur i DN i dag mildest talt var tendensiøs). Og føler heller ikke noe stort behov for å snakke på vegne av andre. Blant annet fordi "begivenhetene" også har vært preget av interessekonflikter.

2:10 PM  
Blogger Susanne said...

Ja, apropos "oppramsingen av involverte", det går først op for mig nu at Christensen ikke er nævnt en eneste gang i DNs sag. Well, jeg orker forløbig ikke at artikulere noget i form af en strukturel kritik (andet end at sige til DN: WTF? Hvorfor klippe Christensen og Vidnes ud?!) - lige nu har jeg først og fremmest behov for at spore hvad der er sket siden 2000, med andre ord: et indadvendt projekt, så får vi se hvad konklusionen kan blive til senere. Jeg har ret og slet ikke tid og kræfter (for ikke at sige penge) til mere lige nu.

2:33 PM  
Blogger Paal Bjelke said...

Føler for å sette dette litt i perspektiv: Artikkelen i DN, og saken i Vinduet, er tross alt bare to tekster. Selv om du føler deg "skrevet ut av begivenhetene" i ettertid blir veldig mye implisitt skrevet ut av den såkalte offentligheten i real time. Bøkene fra Attåt har så langt fått én anmeldelse, i svenske OEI. Kvinnene som har "falt fra" eks Gasspedal og nypoesi er involvert i Klassekampen, Morgenbladet, Aftenposten, Litlive, Vagant og Kritiker. At disse publikasjonene ikke finner bøkene fra Attåt interessante eller gode nok til å anmeldes er selvfølgelig helt legitimt. Og jeg er også klar over at det ikke er så enkelt som at de enkelte anmelderne kan gis ansvaret for publikasjonenes prioriteringer og vurderinger. Men likevel: det er noe med rollen og betydningen du tildeler de mannlige redaktørene av småforlagene her som overhodet ikke står i forhold til reel innflytelse, handlingsrom og framfor alt synlighet i institusjonen. På mange måter har dere langt mer priviligerte utsagnsposisjoner enn det jeg har som redaktør for Attåt.

3:28 PM  
Blogger Susanne said...

Jo, Paal, men jeg interesserer mig for den historisering som er ved at dukke op, både når det gælder Information (der eksisterede en vis vilje til at single mig ud som helt eftersom jeg er dansk), Audun og Jørn i Vinduet og nu DN. That is not exactly herstory, så vidt jeg kan se.

3:57 PM  
Blogger Susanne said...

Det mest åbenlyst grinagtige eksempel er jo selvfølgelig Flamme Forlag hvor to mandlige redaktører bygger op et katalog som består af 99% mandlige forfattere. Jeg ville ønske at der var nogen som interesserede sig for Eve Kosofsky Sedgwick og hendes teori om det homosociale, en ligelig fordeling (eller se for dig et katalog med (glup!) 99% kvindelige forfattere!) er svær at tvinge på udefra, hvor mange gange sidder vi ikke i alle mulige sammenhænge og udbryder på det mest primitive: "Vi må have flere kvinder!", for jeg siger jo ikke at viljen ikke eksisterer, men det er sørgerligt nok begæret som mangler, lysten findes ret og slet ikke, for da ville det bare flyde, det ville give sig selv. Jørn H. Sværens passion for poeten Claude Royet-Journoud har jo "selvsagt" ikke at gøre med noget så primitivt som kropsligt begær og identifikation, eller det ligger lissom i skyggen, for vi er jo på "et højere plan", men begæret er dér og tingen bare flyder fordi lysten eksisterer. Så vi kan vel bare konstatere at småforlagsrevolutionens begær ikke primært er feminint ladet. Men hvor kan jeg egentlig vende mig hvis jeg ville bygge lignende homosociale alliancer? Tjah ... men det er om ikke andet fint at se at en del nyere norsk samtidslitteratur faktisk flyder over af en slags "lesbisk" eller queeret begær, jeg tænker fx på tekster af Jenny Hval, Gøhril Gabrielsen, Ingrid Z. Aanestad, Kristin Berget og Inger Bråtveit. Jeg mener ikke at dette nødvendigvis handler om seksuel orientering, snarere handler det om at benzinen i maskinen er en anden, dermed tror jeg også det er en maskine som ikke behøver at tvinge sig til at rette op på nogen kønsbalance, det giver sig selv.

4:16 PM  
Blogger Paal Bjelke said...

"Så vi kan vel bare konstatere at småforlagsrevolutionens begær ikke primært er feminint ladet." Det har du åpenbart helt rett i, selv om det at det ikke primært er feminint ladet hverken betyr at det utelukkende er maskuling ladet eller at det er homogent. Uansett: dette er langt i fra første gang at påpekningen av at kvinnene har "falt fra" brukes som en vag, implisitt kritikk av prosjektene og praksissene. Med fare for å tippe langt over: du fokuserer hele diskusjonen på det maskuline, homososiale begjæret, og at det virker eksluderende. Hva med det feminine begjæret? Er det eksempelvis en sammenheng mellom det og rollen du har havnet/plassert deg i? Som mann kan jeg ikke annet enn å be deg/dere være tydelige på dette begjæret. Litt flåsete, men ikke bare: jeg tror kanskje ikke at vi kan gi dere plass til det. Den plassen må dere ta selv. Og da igjen: betyr det at dere ikke har den plassen der dere jobber nå?

4:22 PM  
Blogger Fucked Up Forlag said...

Tak for kommentar, Paal - det er min mening at vende tilbage til samtalen engang, men jeg ved ikke rigtig hvor og hvornår, vi får se.

4:36 PM  

Post a Comment

<< Home