Friday, January 06, 2012

Sagde vel noget relativt fornuftigt om kjærlighet og humor i 2011.

4 comments:

Susanne Christensen said...

Jeg peger på denne formulering, som egentlig er Karin Gundersens, den klinger med en forunderlig nostalgi, vejen UD af selvet, lizm ...

"Og forfatteren er kanskje død, men Barthes lar seg ikke stagge, og skriver hele tre selvbiografiske verk. Gundersen formulerer det slik: “Veien ut av selvet, som kjærligheten og litteraturen har felles, blir vi også med på når vi leser». Det ville være dumt å glemme Barthes – ja, nesten som å glemme hvordan man elsker."

... og på denne formulering, som måske snarere handler om en slags sandhed:

"Det er særlig fortellingen om jeget som klippes opp og settes sammen på nye måter i UKONs poesi. Han pirker borti alle trygge, trøstende og fullstendig fiktive opprinnelsesfortellinger – individuelle som kollektive. Noe som i alle fall i denne leseren framkaller den spesielle dype, kullsvarte latteren som bobler helt bakerst i svelget, og forteller meg at jeg føler meg avslørt, at det finnes et ubehag side om side med behaget i denne avsløringen, som om noen stilte seg opp foran deg og flådde av seg ansiktet, for å åpenbare et strålende hvitt kranium."

Bruno Angelface said...

Skide godt! Med hilsen det dildoaktige jeg.

Susanne Christensen said...

Ha ha, Bruno. Where have u been? Jeg troede jeg havde mistet min eneste læser.

Word verification: sanse

Bruno Angelface said...

Hei, bare rolig. din leserskare - meg - er i god behold.