Thursday, June 06, 2013

Er du pessimistisk eller optimistisk når det gjelder utviklingen?

Jeg vet ikke. Jeg synes bare det er interessant. Jeg kommer ikke til å være her for å se resultatet av utviklingen. Jeg mener bare det at den digitale offentligheten er en kroppsløs offentlighet. Så vi får vel bare se hva det blir til.

Dette svarer Richard Sennett Morgenbladet her, hvis og så fremt at interviewet kan læses af alle. En kropsløs offentlighed? Jeg kan svare klart på dette; this is hell, jeg er ikke optimist. Som freelance-skribent er jeg ofte på net, ja. Dette betyder dog ikke at jeg elsker nettet, snarere tvært imod. Hvis nettet kan bruges "subversivt" til at skabe folkelig opstand, som vi nu ser i Tyrkiet, hvorfor kan vi så ikke lave regler som gør at mennesker faktisk mødes og taler? Hvor blir den revolution af? Både jeg og venner og bekendte bliver fysisk syge af at fylde os med simulakrum-kontakt, så hvorfor ikke lave et sæt nemme regler som får os ud af denne ulykke? For vi som ikke er optagede af at fejre verdens undergang med party 24-7. En svensk follower inviterede til tweetup; kan ikke love jeg har tid, kan ikke love noget som helst, men vi kan følge reglerne for almindelig mindfulness (not hinting to Mindfulness™) og mødes og tale. Klik-klik-klik, der blev jeg "venner" med fem mennesker jeg aldrig har mødt; det gør mig syg at have "venner" og det kan ikke fortsætte. Change, change! Right now.