Friday, September 06, 2019



Inspireret af aktuelle begivenheder fandt jeg en tekst frem som jeg stødte på mens jeg gjorde research til Leonoras reise. Der er ikke meget information om dette, men Leonora kendte den schweiziske antropolog, journalist og fotograf Gertrude Blom som levede og forskede i Chiapas-junglen. Specielt havde Blom kontakt med mayafolket Lacandon. Da Leonora gjorde research før sit enorme vægmaleri "El mundo mágico de los mayas" (1963), som man nu kan se på det antropologiske museum i Mexico City, boede hun i San Cristóbal de las Casas i seks måneder og var her i kontakt med Blom. Jeg ville vide mere om Blom og gennem et antikvariat fik jeg fat i fotobogen "Bearing Witness" som indeholder Bloms essay "The jungle is burning" hvor hun blandt andet skriver: "We saw kilometer after kilometer of flames burning wildly and unchecked. It was an apocalyptic vision of the end of the world." Denne tekst er altså fra de tidlige 80s, bogen kom ud i 1983, men teksten var publiceret tidligere på spansk. Her er en film om Blom. Her kan du læse Bloms essay.