Saturday, September 11, 2021

Lille mig i 70'erne

I 1970 flyttede vi fra Østerbro til Ballerup, Højagerparken 9, 1. sal. Her er lille mig i 70'erne, sikkert med lakridssnørrebånd i venstre hånd. Igår var jeg i Ballerup igen for at besøge min mors gravsted. Vi kommunikerer via ABBA-sange og det lød i mit hoved: Hasta mañana, say we'll meet again, don't know where, don't know when. Det er min første fødselsdag uden en mor i denne verden. Jeg havde dekoreret fine gravlys og fået billeder lavet i fotobutikken. Et billede blev hemmeligt ophængt ved den fællesgrav som moren eksplicit ønskede at blive begravet i. Moren ser på lyset og billederne gennem et fiskeøje fra den anden side. Hun glæder sig, håber jeg. På hjemvejen gik jeg forbi Højagerparken 9. Bag mig er stueetagen, over er første etage. Der var svalegange som energiske børn kunne løbe skrigende op og ned ad dagen lang, hvilket vi selvsagt gjorde. Happy birthday to me, moren gjorde arbejdet idag for mange år siden.