Thursday, February 09, 2023

Never Let Me Down remake, 2017

Sommeren 2017 opdagede jeg at Depeche Modes video «Never Let Me Down» (1987) er optaget femten minutters bilkørsel fra min fars hus i den københavnske omegn. Jeg bestemmer mig for at lave en remake.

Her er raps- og kornmarkerne. Her er vindmøllen til højre for vejen hvor jeg kommer kørende i en lille tyskproduceret Isetta. På den anden side af bakken ligger Edelhave Gods. Isetta og rød megafon, check. Jeg har et skarpt jakkesæt på og solbriller. Vi tager en kaffepause, og jeg sidder ved siden af min far, der spiller rollen som min bedste ven. Han skuer ligegyldigt ud mod horisonten. Vi drikker kaffe af en gammeldags kaffekande. Jeg har det ganske dårligt og orker næsten ikke at synge: «Jeg håber min bedste ven aldrig svigter mig igen.» 

Jeg får svinget den lille Isetta ud gennem bindingsværkporten. Vi finder brændestablen nederst i parken på Edelhave Gods. Jeg har hatten og harmonikaen med. En statist står i kornmarken mens hun peger. Glitrende vand bag hende. Min far fægter med en stok midt ude i kornmarken. Signalerne er forvirrende. Hatten blæser af fugleskræmslets hoved. Statisten løber i slow motion henad vejen. Noget er ved at ske, noget går galt. 

Jeg falder i rapsmarken, synker ned i mulden. Rejser mig og løber, falder igen. Jeg kommer på benene igen og poserer stift som fugleskræmsel. Hatten blæser af mit hoved, eller er det hovedet som blæser af? Min far og statisten forsøger at støtte mig. Der er højspændingsledninger i baggrunden. Det er blevet mørkt nu, min far har tændt en lygte og holder den op for at vise mig vejen. Se på stjernerne, siger han. Se på lygten, så finder du vejen. Jeg er i tvivl om hvorvidt min bedste ven ved, hvad han snakker om. Han holder lygten op for at vise mig vejen, men jeg ser den ikke. Jeg falder lige bag ham i mørket og bliver liggende.

Fra min tekst "Twee Neubauten rejser ind i lyset" publiceret i ENO norsk musikkårbok 2017.