Saturday, February 25, 2023

En dag på stranden

Piger der holder ferie med deres far ved stranden. Der er ikke så mange film med dette tema, men nu kan jeg nævne to. Aftersun (2023) skrevet og instrueret af Charlotte Wells, poetisk og subtil, måske den mest subtile film jeg har set nogensinde. Ville vinde olympiaden i subtilitet. Så er der den underlige film A Day at the Beach (1970) skrevet af Roman Polanski og optaget i København. Her er datteren meget mindre, en lille prik som løber rundt i en gul regnfrakke på Bellevue strand mens faren drikker sig fuld. Det er næppe en god film, men jeg blev besat af locations. Efter lang tid fandt jeg ud af at Winnie bor på Amaliegade ned mod Amalienborg, jeg kunne ikke huske hvor den underlige port i baggrunden hørte til. Det er klart at Københavns geografi ikke behøver at stemme, og det gør den heller ikke. Efter Klampenborg station er vi på Gråbrødre Torv og så på Bellevue strand og på Bakken. På stranden findes et lille telt hvor et bøssepar sælger souvenirs, en cameo af Peter Sellers som krediteres som A. Queen. Det underlige er hvor tålmodigt alle kigger på den berusede hovedperson mens han holder på med sine kvasipoetiske rambles og Winnie løber rundt for sig selv. I en trehjulet bil til Helsingør hvor færgen går til Sverige, og vi får et glimt af Rudolf Tegners skulptur Herakles og Hydraen før det blir obskurt barliv på Christianshavn og Amager.